Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Oost Begroot Watergraafsmeer

Veelgestelde vragen

Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar oostbegrootwatergraafsmeer@amsterdam.nl

Wij zullen uw vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden!

De site werkt niet. Waar moet ik dit melden?

Het spijt ons dat je problemen ondervindt met de site. We willen dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Graag ontvangen wij een e-mail via oostbegrootwatergraafsmeer@amsterdam.nl met daarin een korte uitleg waar in het proces het mis gaat, evt. een screenshot van de foutmelding/de pagina, op welk apparaat dit gebeurt (computer, tablet of telefoon) en in welke internet browser (chrome, internet explorer, firefox, safari, etc). Hoe vollediger je jouw probleem omschrijft, hoe sneller we je kunnen helpen. Ons team zit paraat om problemen zo snel mogelijk op te lossen!

Ik ben geen bewoner van stadsdeel Oost, maar wil wel graag stemmen. Kan dat?

Nee, helaas. Alleen bewoners van Watergraafsmeer van 12 jaar en ouder mogen stemmen. Iedereen die mag stemmen ontvangt een persoonlijke brief met een unieke stemcode.

Ik woon in Watergraafsmeer maar heb geen stemcode ontvangen, hoe kan ik alsnog meedoen?

Wat vervelend! Het kan zijn dat de bezorging van de brieven vertraging heeft opgelopen. Ook kan het zijn dat je in Basisregistratie Personen (BRP) een 'indicatie geheim' en/of adresblokkade hebt. In dat geval hebben we uw adresgegevens niet kunnen opvragen en heb je geen stemcode ontvangen. Had je wel een brief moeten krijgen en wil je alsnog meedoen? Stuur dan een e-mail naar oostbegrootwatergraafsmeer@amsterdam.nl en dan kijken we wat we kunnen doen.

Ik ben niet zo handig met computers. Kan ik ook met mijn brief stemmen? En hoe doe ik dat dan?

Als je het lastig vindt om online te stemmen, vraag dan hulp van vrienden, familieleden of buren. Ook kun je op maandagochtend en woensdagochtend terecht in het Huis van de Wijk in jouw buurt. Daar zijn medewerkers beschikbaar om te helpen met het stemmen.

Neem de brief met de persoonlijke stemcode en een legitimatiebewijs mee. Je kunt daar ook voor anderen stemmen. Neem dan hun brief met persoonlijke code, een kopie van hun legitimatiebewijs en een schriftelijke toestemming mee.

Ik heb mijn persoonlijke stemcode ingevuld, maar het lukt niet om te stemmen. Wat nu?

Een stemcode bestaat uit 13 tekens (cijfer en letters) en is hoofdlettergevoelig. Controleer nogmaals of je alle tekens juist hebt overgenomen. Lukt het nog steeds niet? Stuur dan een e-mail naar oostbegrootwatergraafsmeer@amsterdam.nl en dan kijken we hoe we je kunnen helpen.

Hoe weet ik zeker dat mijn stem is opgeslagen?

Jouw stem is goed opgeslagen als je in stap 4 een bevestiging ziet die zegt; ‘Gelukt, je hebt gestemd!’. Het stemmen werkt in 4 stappen;

- In stap 1 kies je jouw favoriete plannen.
- In stap 2 controleer je in het overzicht of je tevreden bent met jouw gekozen plannen.
- In stap 3 vul je de stemcode in die je per post hebt ontvangen waarna je klikt op de knop ‘Stemmen’.
- In stap 4 ziet u de bevestiging dat jouw stem gelukt is.

Kan ik voor iemand anders stemmen?

De stemcodes zijn persoonlijk geadresseerd. In principe stemt iedereen voor zichzelf. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen worden ondersteund bij het invoeren van hun unieke code als zij dat op prijs stellen. Neem daarvoor contact met ons op of kom naar een van de bijeenkomsten die organiseren.

Ik heb gestemd maar heb me bedacht of wil mijn stem aanpassen, kan dat?

Helaas is dat niet mogelijk. Net als bij echte verkiezingen telt je stem mee zodra je deze hebt ingeleverd. Daarna is het niet meer mogelijk je stem aan te passen. Wel horen we graag wat de reden is dat je je stem zou willen aanpassen of terugtrekken. Stuur in dat geval een mailtje naar oostbegrootwatergraafsmeer@amsterdam.nl zodat wij jouw ervaring mee kunnen nemen om het proces nog beter te maken.

Krijgen de indieners van de winnende plannen het bedrag meteen op hun rekening gestort?

Nee, dat gaat niet zo. Eerst wordt gekeken wie het plan gaat realiseren. In sommige gevallen is dat de gemeente zelf, in andere gevallen een bewoner of een maatschappelijke organisatie. Dat hangt helemaal af van de aard van het plan! Ook zijn we gebonden aan Europese aanbestedingsregels, wat inhoudt dat we boven een bepaald bedrag drie offertes moeten aanvragen en het niet vanzelfsprekend is dat de indiener ook het plan gaat uitvoeren. In elk geval moet een bewoner of een maatschappelijke organisatie formeel nog een subsidieaanvraag opstellen voordat geld kan worden toegekend. Uiteraard kan de gemeente daarbij helpen indien nodig.

Ik wil graag een plan indienen voor een volgende ronde van het buurtbudget. Kan dat?

Leuk dat je zo enthousiast bent, dat zijn wij ook! Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer plannen voor de volgende editie ingediend kunnen worden? Mail dan naar oostbegrootwatergraafsmeer@amsterdam.nl en laat dan je gegevens achter.

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren