Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Oost Begroot | Oud Oost

Veelgestelde vragen

Datum: 1 oktober 2022

Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar project@gemeente.nl

Wij zullen uw vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden!

De site werkt niet. Waar moet ik dit melden?

Vervelend dat u problemen ondervindt met de site. We willen dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Graag ontvangen wij een e-mail via oostbegrootoudoost@amsterdam.nl of oostbegrootijburgzbe@amsterdam.nl met daarin een korte uitleg waar in het proces het mis gaat, evt. een screenshot van de foutmelding/de pagina, op welk apparaat dit gebeurt (computer, tablet of telefoon) en in welke internet browser (chrome, internet explorer, firefox, safari, etc). Hoe vollediger u uw probleem omschrijft, hoe sneller we u kunnen helpen. Ons team zit paraat om problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Ik ben geen bewoner, maar wil wel graag stemmen. Kan dat?

Nee, helaas. Alleen bewoners van stadsdeel Oost van 12 jaar en ouder mogen stemmen. Iedereen die mag stemmen ontvangt een persoonlijke brief met een unieke stemcode.

Ik woon wel in stadsdeel Oost maar heb geen stemcode ontvangen, hoe kan ik alsnog meedoen?

Wat vervelend! Het kan zijn dat de bezorging van de brieven vertraging heeft opgelopen. Ook kan het zijn dat u in Basisregistratie Personen (BRP) een 'indicatie geheim' en/of adresblokkade hebt. In dat geval hebben we uw adresgegevens niet kunnen opvragen en heeft u geen stemcode ontvangen. Had u wel een brief moeten krijgen of wilt u alsnog meedoen? Stuur een e-mail naar oostbegrootoudoost@amsterdam.nl of oostbegrootijburgzbe@amsterdam.nl. Vermeld daarbij alvast uw adres en dan kijken we wat we kunnen doen.

Ik ben niet zo handig met computers. Kan ik ook met mijn brief stemmen? En hoe doe ik dat dan?

Als u het lastig vindt om online te stemmen, vraag dan hulp van vrienden, familieleden of buren. Ook kunt u altijd contact opnemen met Oost Begroot via oostbegrootoudoost@amsterdam.nl of oostbegrootijburgzbe@amsterdam.nl. Bellen kan ook: 06 3873 8041. We helpen u graag.

Ik heb mijn persoonlijke stemcode ingevuld, maar het lukt niet om te stemmen, wat nu?

Een stemcode bestaat uit 13 tekens (cijfer en letters) en is hoofdlettergevoelig. Controleer nogmaals of je alle tekens juist hebt overgenomen. Lukt het nog steeds niet? Stuur dan een e-mail naar oostbegrootoudoost@amsterdam.nl of oostbegrootijburgzbe@amsterdam.nl en dan kijken we hoe we u kunnen helpen.

Hoe weet ik zeker dat mijn stem is opgeslagen?

Uw stem is goed opgeslagen als u in stap 4 een bevestiging ziet die zegt; ‘Gelukt, u heeft gestemd!’. Het stemmen werkt in 4 stappen;

- In stap 1 kiest u uw favoriete plannen.
- In stap 2 controleert u in het overzicht of u tevreden bent met uw gekozen plannen.
- In stap 3 vult u de stemcode in die u per post hebt ontvangen waarna u klikt op de knop ‘Stemmen’.
- In stap 4 ziet u de bevestiging dat uw stem gelukt is.

Kan ik voor iemand anders stemmen?

De stemcodes zijn persoonlijk geadresseerd. In principe stemt iedereen voor zichzelf. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen worden ondersteund bij het invoeren van hun unieke code als zij dat op prijs stellen.

Ik heb gestemd maar ik heb me bedacht of ik wil mijn stem aanpassen, kan dat?

Helaas is dat niet mogelijk. Net als bij echte verkiezingen telt uw stem mee zodra u deze heeft ingeleverd. Daarna is het niet meer mogelijk uw stem aan te passen. Wel horen we graag wat de reden is dat u uw stem zou willen aanpassen of terugtrekken. Stuur in dat geval een mailtje naar oostbegrootoudoost@amsterdam.nl of oostbegrootijburgzbe@amsterdam.nl zodat wij uw ervaring mee kunnen nemen om het proces nog beter te maken.

Krijgen de indieners van de gekozen plannen het bedrag meteen op hun rekening gestort?

Nee. Eerst wordt gekeken wie het plan gaat realiseren. In sommige gevallen is dat de gemeente zelf, in andere gevallen een bewoner of een maatschappelijke organisatie. Dat hangt helemaal af van de aard van het plan. Ook zijn we gebonden aan Europese aanbestedingsregels, wat inhoudt dat we boven een bepaald bedrag drie offertes moeten aanvragen en het niet vanzelfsprekend is dat de indiener ook het plan gaat uitvoeren. In elk geval moet een bewoner of een maatschappelijke organisatie formeel nog een subsidie-aanvraag opstellen voordat geld kan worden toegekend. Uiteraard kan de gemeente daarbij helpen indien nodig.

Ik wil graag een plan indienen voor een volgende ronde van het Buurtbudget. Kan dat?

Leuk dat u zo enthousiast bent, dat zijn wij ook! Wilt u op de hoogte gebracht worden wanneer plannen voor de volgende editie ingediend kunnen worden? Laat dan hier uw gegevens achter, en dan houden we u op de hoogte

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren