Op naar een schone buurt! Nettie Net en Fien Fatsoen van Pico Bella BV halen de spreekwoordelijke bezem door de Watergraafsmeer.
Pico Bella BV haalt de spreekwoordelijke bezem door de Watergraafsmeer. Met theatrale straatacties en video vergroten zij de binding van bewoners met elkaar en hun straat, adviseren over allerhande zaken aangaande zwerfvuil en bieden een luisterend oor voor de verhalen, emoties èn oplossingen die de mensen aandragen. Hun bevindingen gaan direct door naar de mensen die het beleid maken. Bottom up in plaats van Top Down!
Deze aanpak zorgt ervoor dat de mensen om wie het gaat gehoord en serieus genomen worden. Daarnaast creërt het bewustwording over de eigen verantwoordelijkheid en de mogelijkheden om een positieve bijdrage te leveren zonder al te veel moeite.
De humoristische en kordate aanpak van pico Bella BV maakt van een onoplosbaar probleem een op te lossen uitdaging. De slogan ‘Je straat je tweede huis’ betekent: verzorg je straat zoals je je huis verzorgt. Hoe meer binding in en met de buurt, hoe meer zorg voor de eigen leefomgeving.
Aanpak
De theatrale campagne van Pico Bella BV bestaat uit straatacties op hotspots in het stadsdeel en content op internet.
Voorbereiding: op de website en social media worden korte filmpjes geplaatst met de aankondiging van de theatrale campagne in de Watergraafsmeer. Via online contacten in het stadsdeel met oa maatschappelijke organisaties wordt de boodschap verspreid.
Dag 1 - eerste theatrale straatactie bij 3 hotspots (drukke plaatsen), op zaterdag einde ochtend: het demonstratief en op een vrolijke manier (met muziek, liedjes en kleine dansjes) schoonmaken van de straat; het uitdelen van linnen campagnetasjes, om zo voorbijgangers te stimuleren om er zwerfvuil in te verzamelen, ze daarna te wassen en te gebruiken als boodschappentas; het spelen van een korte quiz met thema ‘hoe lang blijven verschillende soorten zwerfvuil in de natuur aanwezig voor ze vergaan?’.
Aan maximaal 12 wijkbewoners worden bezems uitgedeeld met een kaartje eraan. Op dit kaartje staat informatie over de theatrale campagne. Het is de bedoeling dat de bezems rouleren binnen de buurt en zo een symbolische stimulans zijn om zwerfvuil tegen te gaan.
5 Mensen die een bezem krijgen geven toestemming om 2 weken na deze straatactie een kort interview te geven over hoe het gaat met het zwerfvuil in de buurt.
Dag 2 (week later) - Fien en Nettie staan opnieuw bij de hotspots en nemen een videoclip op voor hun afvallied. Ze praten met en luisteren naar voorbijgangers en informeren hen over de theatrale campagne die gaande is.
Dag 3 (halve week later) - De dames van Pico Bella BV zijn weer op de hotspots aanwezig en doen met een aantal voorbijgangers een korte workshop met thema ‘hoe spreek ik iemand aan die vuilnis op straat gooit?’. Daarnaast geven ze een vrolijke demonstratie ‘hoe snij of scheur ik een kartonnen doos klein in een handomdraai’.
Dag 4: De interviews met bewoners die een bezem hebben gekregen worden afgenomen. Centrale vragen: Hoe gaat het met het zwerfvuil? Is er verbetering? Lukt het om anderen te stimuleren? Hoe zou u dit probleem voor eens en voor altijd de wereld uit willen helpen? Delen van de interviews worden online geplaatst, natuurlijk met toestemming van de geïnterviewden.
Dag 5 (3 weken na dag 1): De conclusies uit de acties worden gebundeld en overhandigd aan een vertegenwoordiger van het stadsdeel op een nader te bepalen tijd en plaats.
Afsluiting online
Nettie en Fien maken een keukentafelfilmpje met de conclusies, de laatste tips en een dankwoord voor de inzet van de buurt voor sociale media en website.
Het plan wordt voorgesteld door Gerard van Middelaar en uitgevoerd door Fayette sur la Tête Theater- en Videocollectief, bestaande uit Margriet Dantuma, Manon Lauxtermann, Jasper Korff en hun team.