Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Oost Begroot 2022 | Indische Buurt, OHG - Planindienfase

Terug naar overzicht

Een duurzaam IB/OHG met Pico Bella BV!

Door: Gebruiker verwijderd
23 januari 2023
Projectteam | 31 maart 2023, 08:39

Het gaat om een bewustwordingcampagne. Het was van belang dat het plan aan het thema bijdraagt door echte maatregelen en niet alleen met theater. Ook is het de bedoeling dat de indieners gaan aansluiten met de andere initiatieven of organisaties in de buurt.

Nettie Net en Fien Fatsoen van Pico Bella BV gaan de straat op en helpen de bewoners van IB/OHG met de energietransitie.

Het fictieve coachingsbureau Pico Bella BV is bekend van hun afvalcampagne in de Indische buurt in 2022. Opnieuw komen zij naar het stadsdeel, ditmaal om iedereen die het wil te helpen in de energietransitie.  Het mondiale milieuprobleem terugbrengen tot proporties die behapbaar zijn voor de wijkbewoners is de passie en uitdaging van de directiedames Nettie Net en Fien Fatsoen.
'Iedereen kan iets doen zonder een karig leven te moeten leiden' is hun motto.

Doel van de campagne: op luchtige wijze werken aan bewustwording van gemeenschappelijke en eigen verantwoordelijkheid als het gaat om de energietransitie en vergroten van de betrokkenheid bij duurzaamheid en groene energie.
“Hoe zorg ik zelf voor het milieu en leid ik een duurzamer leven? En hoe spreek ik mijn medemens aan?” 

Pico Bella bv heeft inmiddels ruim 10 jaar ervaring in het coachen van mensen als het gaat om een duurzame en schone leefomgeving. Nettie Net en Fien Fatsoen (vertolkt door 2 professionele actrices) weten met hun team op kordate, humoristische en duidelijke wijze aan iedereen uit te leggen hoe om te gaan met duurzaamheid en milieu.

Aanpak:
Voorbereiding: op de website en social media worden korte filmpjes geplaatst met de aankondiging van de theatrale campagne. Via online contacten met oa maatschappelijke organisaties uit de buurt wordt de boodschap verspreid.

Dag 1 - eerste theatrale straatactie bij 6 hotspots (drukke plaatsen) in IB/OHG, op zaterdag:  speciaal energielied met dansje; uitdelen van ansichtkaarten van de campagne; gesprekken met voorbijgangers op de rode loper over het thema energietransitie en duurzaam leven; korte quiz met vragen over het thema: Wat weten mensen erover? Wat helpt mee bij het sparen van het milieu? En wat helpt juist niet? 

Dag 2 (week later) - Fien en Nettie staan opnieuw bij de hotspots en nemen een videoclip op voor hun energielied. Ze praten met en luisteren naar voorbijgangers en informeren hen over de theatrale campagne die gaande is. Aan 5 bewoners wordt gevraagd of zij op een later moment een interview willen geven over hun duurzame leven.
De videoclip wordt online gezet.

Dag 3 (halve week later) - De dames van Pico Bella BV zijn weer op de hotspots en  geven een vrolijke demonstratie ‘een fijn èn duurzaam leven in een handomdraai’. 

Dag 5 (de week daarna): De interviews worden afgenomen en gedeelten worden - met toestemming van de geïnterviewden - online gezet.

Dag 6/7: De conclusies uit de acties en interviews worden in een video door Pico Bella BV op hun eigen humoristische en directe wijze geanalyseerd en online gezet.

Dag 8 (binnen een week):  Pico Bella BV staat nog één keer op de hotspots, dankt de bewoners voor hun bijdragen bij een duurzamer leven en verspreid de links naar de online content.

Het plan wordt uitgevoerd door Fayette sur la Tête Theater- en Videocollectief, bestaande uit Margriet Dantuma, Manon Lauxtermann, Jasper Korff en hun team. Manon Lauxtermann is bewoonster van de Indische Buurt en dient dit plan in.







Argumenten

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren